Vejledninger, Tips & Tricks

Dette er en opsamling af diverse gode info til lederne og deres arbejde

Kalender

Vi har oprettet en online kalender, vi skriver alle arrangementer i. Denne kalender vises både på vores hjemmeside samt man kan abonnere på den, så du kan få arrangementer direkte over i din egen kalender.

Der er oprettet en række kalender, så du kan du abonnere på netop de ting der er relevant for dig.

  • Er du forældre, er der to kalendere der er gode at abonnere på: Gruppen og den enhed du har børn i
  • Er du leder, er det Gruppens + Enhedens kalender der fortæller hvad der er på programmet, samt Ledere-kalenderen der viser hvad vi ellers kan glæde os til

Links til kalendere:

Kalendere hos Dalum Spejderne (kopiere disse links, det er langt nemmere end at indtaste (det er en tålmodighedtest)

  • Gruppens Kalender (Alle ting som vi alle sammen skal deltage i): https://calendar.google.com/calendar/ical/dalumspejdercenter.dk%40gmail.com/public/basic.ics
  • Bæverne: https://calendar.google.com/calendar/ical/mmdps77m2r7iis3hblu0tn3h8s%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Ulve/smutter: https://calendar.google.com/calendar/ical/e9d5omojjs9992itl3ea2s44bs%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Drengetroppen: https://calendar.google.com/calendar/ical/mrf7pvu57g1iiqac5pdu50hh5g%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Pigetroppen: https://calendar.google.com/calendar/ical/bjlab4mioofrd3m2p9h6gbrroo%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Senior: https://calendar.google.com/calendar/ical/dtqlcn3i32dnksrb7bagpv741o%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Klanen: https://calendar.google.com/calendar/ical/9dth4k3q535elm2ls9s3tqrn8k%40group.calendar.google.com/public/basic.ics

For lederne er der yderligere et par kalender:

  • Lederne (Alle ting som Lederne skal deltage i): https://calendar.google.com/calendar/ical/a22h2tnskkcb41kckriss1a8d8%40group.calendar.google.com/public/basic.ics
  • Skoleferie I Odense Kommune: https://calendar.google.com/calendar/ical/obuuj463tcji1uojf8j44kmhpo%40group.calendar.google.com/public/basic.ics

Sådan får du den over i din egen kalender (Google kalender)

  1. Du skal starte med at kopiere linket til den kalender du ønsker at abonnere på.
  2. Log på din Google kalender (https://calendar.google.com) 
  3. I venstre side er der en menu der hedder 'Tilføj kalender' og hvor man vælger 'Fra webadresse'
    GoogleKalender
  4. Indsæt linket du har kopieret og tryk på Tilføj kalender
    GoogleKalenderTrin2
  5. Og så kommer den frem ligesom alle andre kalender man har
    GoogleKalenderTrin3

og du er nu opdateret med hvad der kommer af ændringer og nye ting i den kalender. Du kan se mere på denne side, hvis du har problemer.

Sådan får du den over i din egen kalender (iPhone/iPad)

  1. Du skal starte med at kopiere linket til den kalender du ønsker at abonnere på.
  2. Du skal gå ind i Indstillinger, og vælge menuen 'Konti & adgangskoder'.
  3. Her skal du vælge 'Tilføj konto' og typen 'Tilføj abonnementskalender' 
    iPhoneKalender
  4. Her skal du indsætte det link du har kopieret i 'Server' og trykke på 'Næste' og herefter på 'Arkiver'.

OBS! Hvis du benytter Google Kalender på et Apple produkt, så skal du kun gøre en af ovenstående ting (og det bedste vil være at følge guiden til Google Kalender ).

Hvem opdaterer kalenderen?

Lige nu er det Frank fra Drengetroppen der sørger for at opdaterer disse. Har du input eller ændringer, så send en mail til ham. Der bliver oprettet ting i gruppens kalender, og så er det ellers hver enhed der selv er ansvarlig for at sende datoer til Frank, hvis de skal oprettes i kalenderen.

Frank Jensen
21 49 61 20

Årshjulet for Dalumspejderne

Vi har udarbejdet et årshjul, der hjælper både forældre og ledere med at huske, hvordan årets gang hos os er. Det kan ses på https://create.plandisc.com/wheel/showPublic/kjQVsGn

Hvem opdaterer Årshjulet?
Lige nu er det Frank fra Drengetroppen der sørger for at opdaterer disse. Har du input eller ændringer, så send en mail til ham.

Frank Jensen
21 49 61 20

 

Medlemsservice

Links til systemerne

Og ja, en konsekvens af at vi har medlemskab i 2 korps, skal enhederne benytte begge systemer (da de ikke "snakker" sammen selvom det er samme system).

Udsendelse af mails

 

Kontingent opkrævning

Opsætning

Der afvikles automatisk kontingent den 29. i hver måned. 
I praksis vil det så være 29.1 for 1. halvår samt helårskontingent, samt 29.7 for 2. halvår. Opkrævningsperioden er for hele perioden (så der er ingen rabat hvis man stopper i januar.

Under Regnskab->Kontingent kan man se medlemmer, satser og opkrævninger. 
Skal der rettes for flere medlemmer, er det muligt at lave en masse-redigering (Medlemmer->Medlemmer, vælg dem du vil rette og så knappen 'Flere'.

Der skiftes automatisk sats når man indmeldes i en enhed (og når man tilmeldes). Eneste man skal tage aktivt stilling til er hos bæverne, hvor der er 2 satser (1 med og 1 uden uniform - default er med uniform).

FAQ omkring betaling

Vi foretrækker kort-betaling! Og gerne som abonnement (så skal man ikke gøre noget selv andet end når man får et nyt kort). Dankort/Visa er billigst for os, der er et større gebyr hvis det er et Kreditkort (og vi får pengene senere). 

Det er muligt at betale via MobilePay, men så skal man hen og manuelt registrer indbetalingen. Bankoverførsel er sidste udvej, da kun kasseren har adgang til at se hvad der er indbetalt der.

Hvis man tilmelder sit kort til abonnement, så opkræves evt. skyldige beløb den næste bankdag (så man skal ikke betale manuelt der). Det er iøvrigt kun kontingenter der er abonnement på - vi kunne aldrig finde på at hæve andre penge den vej (det er ulovligt og det kan systemet slet ikke).

Rykker

Udsendes automatisk 5 dage efter betalingsfristen.

Sådan håndteres betaling via MobilePay/Bankoverførsel

  • Gå ind i Regnskab->Kontingent->Kontingentopkrævninger
  • Find den faktura der skal betales og åbn den (ikonet yderst til højre - se faktura)
  • Klik på knappen 'Registrer betaling' og vælg Betales via => Kontant.
  • Tryk på 'Registrer betaling' og så falder det hele på plads og fakturaen skifter status til Betalt (hvis hele beløbet er indbetalt).

Sådan tilbageføres en faktura

  • Gå ind i Regnskab->Kontingent->Kontingentopkrævninger
  • Find den faktura der skal betales og åbn den (ikonet yderst til højre - se faktura)
  • Klik på knappen 'Kreditnota' 
  • På dropdown liste vælg Annuller: Opret Kreditnota og udlign hvis fakturaen skal udlignes helt, eller Rediger, udlign opret ny kladde-faktura hvis det kun er en delvis udligning
  • Feltet Årsag skal udfyldes. Fx ”Medlemmet er udmeldt”, Med Gennemtving periode kan man vælge et bestemt regnskabsår
  • Slut af med at klikke på Opret kreditnota. Derved oprettes en kreditnota og der modposteres og bogføres automatisk (men sendes ikke automatisk email)

Arrangement styring

Sådan oprettes et arrangement